پاسخ به شبهات وهابیت

گفتن اشهد ان فاطمه.. در اذان

آیا گفتن ذکر اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمه الله الکبری در اذان بدعت است؟

علمای ما قائلند که گفتن اذکاری مانند اشهد ان علیا ولی الله یا اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمه الکبری و.. در اذان اگر به قصد استحباب گفته شود اشکالی ندارد ولی به قصد وجوب درست نیست و هیچ یک از شیعیان این اذکار را به قصد وجوب نمی گویند که بدعت شود یا اشکالی مترتب بر آن باشد .

علت عدم قصاص قاتلین عثمان

چرا حضرت علی قاتلین عثمان را قصاص نکرد؟

با سلام در پاسخ به سوال شما دوست گرامي بايد به مطالب زير اشاره نمود:
1. اهالي مصر و بصره و ديگر بلاد اسلامي برعليه مفاسد و مظالم عثمان و اطرافيانش در مدينه گرد‌ آمده بودند ولی با وساطت حضرت علي عليه السلام راه برگشت در پيش گرفتند. اما زماني كه قاصد عثمان را كه دستور قتل آنان را به سوي والي مصر مي برد، دستگير كردند، بازگشتند و كار عثمان را يكسره ساختند! حضور فيزيكي حسنين عليهم السلام و سخنان اميرمومنان علي عليه السلام نيز سودي نبخشيد. پس عثمان به دلیل خیانت خودش به قتل رسید و از قدیم گفته اند خودکرده را تدبیر نیست.

شبهه پیرامون ارزش مادی انگشتر حضرت علی (ع) و جواب آن

می گویند ارزش مادی انگشتری که حضرت علی به فقیر داد بسیار زیاد بوده است؛ اصولا چرا حضرت چنین انگشتر با ارزشی را در دست داشته است؟

در جواب از سوال شما توجه به چند نکته ضروری است:

شبهه: تضاد عزاداري با آيات مربوط صبر در قرآن

آيا آيات قرآن و روايات در مورد صبر ، با عزاداري منافات ندارد ؟

جواب اجمالي:
در اين كه آيات و روايات معصومين ـ عليهم السّلام ـ به صبر و استقامت توصيه كرده اند، هيچ جاي ترديد نيست مراد از آن توصيه ها اين است كه در عزاداري ها جزع و فزع و اظهار نارضايتي نسبت به قضا و قدر الهي، و گفتن سخنان بيهوده و باطل در هنگام مصيبت صورت نگيرد، در حالي كه هيچ يك از مصاديق عزاداري (گريه، تسليت گقتن، گرامي داشت خاطرات شهدا و ...) كه شيعيان دارند، چنان حالتي نداشته و منافاتي با سفارشات صبر ندارد.

جواب تفصيلي:

شبهه ندانستن حکم مذی توسط حضرت علی(ع)

وهابي ميگويد حضرت امام علي عليه السلام حكم مذي را نميدانست!!!ووهابيون نيز اين متن را ميدهند: صحيحة ابن بزيع عن أبي الحسن (ع) قال سئلته عن المذي فأمرني بالوضوء منه ثم أعدت عليه سنة أخرى فأمرني بالوضوء منه وقال إن عليا (ع) امر المقداد ان يسئل رسول الله صلى الله عليه وآله واستحى ان يسئله فقال فيه الوضوء قلت وإن لم أتوضأ قال لا بأس

در پاسخ به این شبهه باید گفت: در اصل این که علم برای امام لازم است میان متکلمان اسلامی اختلافی وجود ندارد. اختلاف در کمیت و کیفیت آن است. متکلمان غیر شیعه علم اجتهادی و خطاپذیر را کافی دانسته اند؛ چنان که علم همه جانبه نسبت به احکام شریعت را نیز لازم ندانسته اند؛ ولی از نظر شیعه امامیه امام باید از علم بالفعل و همه جانبه به احکام شرعی برخوردار باشد و علم او خطاناپذیر باشد و از دیگر افراد جامعه هم اعلم باشد.

قلمرو و گستره علم امام