چرا اهل سنت عایشه را از دیگر همسران پیامبر بالاتر و برتر می دانند؟

دلیل اینکه اهل سنت عایشه را از بقیه همسران پیامبر بالاتر می دانند چند نکته است:
اولا از آنجایی که عایشه در میان شیعه هیچ جایگاهی ندارد و تنها به علت اینکه همسر پیامبر اکرم بوده است بنابر فتوای بزرگان شیعه بی احترامی به وی جایز نمی باشد. اهل سنت سخت کوشیده اند شهرت وی در میان خود بالا ببرند تا جایی که بسیاری از روایات اهل سنت از طریق عایشه نقل شده است. این برتری تا آنجا در میان اهل سنت پیش رفته که متاسفانه دست به جعل روایات بسیاری در مورد وی زده اند. به طور مثال به این روایت دقت کنید: عن أبي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ رضي الله عنه قال قال النبي صلى الله عليه وسلم فَضْلُ عَائِشَةَ على النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ على سَائِرِ الطَّعَامِ .!!!
رسول خدا فرمود : برتري عائشه نسبت به زنان ديگر ؛ همانند برتري آبگوشت است نسبت به ديگر غذاها .!!! (الجامع الصحيح المختصر ، محمد بن إسماعيل البخاري الجعفي، ج 3 ، ص 1266 ، ح3250) قضاوت در مورد این روایت را به خودتان واگذار می کنیم.
ثانیا وی دختر ابوبکر خلیفه اول اهل سنت است و بدیهی است که اهل سنت تا این حد وی را بزرگ کنند.
ثالثا عایشه شخصیتی عجیب داشته است که وی را در میان دیگر همسران پیامبر اکرم(ص) متمایز می کرده است. علامه عسکری به این مطلب اشاره کرده و می نویسد: حدّت طبع، سرعت درک موقعیّت و تصمیم‌گیری، تیزهوشی، به اضافه رشک و حسادت شدید،بلندپروازی، جاه‌طلبی و تندخویی جزء شخصیّت بارز عایشه به حساب می‌آمد. عایشه، شیفته و دیوانه خویشان و بستگانش بود و نسبت به آنان، تعصّبی شدید داشت؛ به طوری که اگر منافعشان به خطر می‌افتاد، خود را سخت می‌باخت و موقعیّت خویش را فراموش می‌کرد و از جانب‌داری در راه منافع آن‌ها، به هیچ روی خودداری نمی‌ورزید.(رک: «نقش عایشه در تاریخ اسلام» تألیف علّامه عسکری)
رابعا: همسران پيامبر اسلام همواره بر ايمان و اسلام خود تا آخر عمر پايدار بودند و در تاريخ زمان پيامبر اکرم(ص) و بعد از ايشان هيچ‌گونه مخالفتي توسط زنان پيامبر صورت نگرفت اما برعکس عایشه بارها و بارها به خصوص بعد از رحلت پیامبر با سنت و روش آنحضرت مخالفت کرد و همین باعث مشهور شدن وی می شد. جالب اینجاست که اهل سنت این را یک مزیت و امتیاز برای وی به حساب آورده و بدین جهت او را از بقیه همسران پیامبر سرتر می دانند.
خامسا: شاید بیشترین شهرت وی به خاطر راه اندازی جنگ جمل باشد. جالب اینجاست که اهل سنت این را هم دلیل بر بزرگی وی می دانند و می گویند که عایشه برای اصلاح امت به طرف بصره به راه افتاد نه برای جنگ!! به طور مثال ابن حزم از علمای بزرگ اهل سنت مي‌ گويد: اما ام المومنين و زبير و طلحه و كساني كه با آنها بودند هرگز امامت علي را باطل نمي ‌دانستند. در روايت صحيحي آمده است که آنها براي جنگ با علي و يا به خاطر مخالفت و يا نقض بيعت او به بصره نرفتند...!!( الفصل في الملل و الاهواء و النحل 4/238-239)
در جواب این افراد باید بگوییم که عايشه برخلاف نص صريح قرآن و پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ عمل كرد و گام در راهي گذاشت كه خدا و پيامبر او را از آن نهي كرده بودند چون قرآن در مورد زنان پيامبر مي‌فرمايد وقرن في بيوتكُّنَّ ولا تَبرَّ جَنَ تبرُّج الجهليّة الاولی(سورة احزاب، آية 33.) يعني اي زنان پيامبر تا دم مرگ ملازم خانة خود باشيد و مانند زنان زمان جاهليت خودنمائي ننمائيد.
وقتي عايشه مي‌خواهد به جنگ علي ـ عليه السّلام ـ خليفة پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ برود، «ام سلمه» به او مي‌گويد: قد نهاكَ عن الغرطة في البلاد، اي عايشه خداوند تو را از گردش در سرزمين‌ها ممنوع ساخته و گوشة خانه را براي تو پسنديده است...»( ابن ابي الحدي، شرح نهج‌البلاغه، ج 2، ص 79. عقد الفريد، ج 2، ص 69.) و يا علي ـ عليه السّلام ـ مي‌گويد: تو اي عايشه از خانة خود پا به بيرون نهادي در اين كار با خدا و پيامبرش نافرماني مي‌كني زنان را با بسيج و سپاه و خود نمايي در ميان رزمندگان چه‌كار؟...( همان منبع، ج1، ص 63.)
ولي عايشه با همة اين تأكيدات و با علم به خلاف خود پاي در فتنه و جنگي گذاشت كه جز گناه و پشيماني هيچ سودي نداشت.
سادسا برخی از اهل سنت هم به استدلالی بسیار عجیب روی آورده و ذکر کرده اند از آنجایی که عایشه تنها دوشیزه در بین همسران پیامبر بود لذا در نزد پیامبر محبوبتر بود و پیامبر وی را از بقیه همسرانش بیشتر دوست می داشت. این استدلال هرچند به خودی خود استدلالی بچه گانه است و هیچ انسان منصفی نمیتواند بپذیرد که پیامبر اکرم با آن همه بزرگواریش زنی را تنها به علت اینکه دوشیزه است بر دیگر زنانش برتری دهد با این حال در جواب از این استدلال هم می گوییم عایشه اصلا دوشیزه نبوده تا اینرا منقبتی برای وی حساب کنید چرا که به اعتراف خود علمای اهل سنت عایشه قبل از ازدواج با پیامبر با شخص دیگری ازدواج نموده بود چنانچه ابن سعد در کتاب الطبقات الکبری خود می نویسد: عایشه پیش از آن‌که با پیامبر ازدواج کند ، در عقد شخص دیگری به نام جبیر بن مطعم بوده است!:
عن عبد الله بن أبی ملکیة قال خطب رسول الله صلى الله علیه وسلم عائشة بنت أبی بکر الصدیق فقال إنی کنت أعطیتها مطعما لابنه جبیر فدعنی حتى أسلها منهم فاستسلها منهم فطلقها فتزوجها رسول الله صلى الله علیه وسلم . (الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 59) .
عبد الله بن أبی ملیکه می‌گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله از عایشه دختر ابوبکر خواستگاری کرد ، ابو بکر گفت : من عایشه را به جبیر بن مطعم داده‌ام ، به من اجازه دهید تا آن‌ها را منصرف کنم . ابوبکر آن‌ها را منصرف کرد و طلاقش را گرفت ، سپس رسول خدا با او ازدواج کرد .
نیز برعکس اکنون محققان تاریخی ثابت کرده اند که حضرت خدیجه تنها زن دوشیزه ای بود که با پیامبر اکرم ازدواج نموده بود به طور مثال ابو القاسم اسماعيل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصريح مى‌كند كه حضرت خديجه سلام الله عليها، باكره بوده است، وی در کتابش می نویسد:
وكانت خديجة امرأة باكرة ذات شرف ومال كثير وتجارة تبعث بها إلى الشام فتكون عيرها كعامة عير قريش.
حضرت خديجه، زنى باكره، داراى اعتبار و مال بسيارى بود، كاروان تجارى‌اش را به سوى شام مى‌فرستاد و كاروان او به اندازه تمام كاروان قريش بود.
(الأصبهاني، أبو القاسم اسماعيل بن محمد بن الفضل التيمي (متوفاى535هـ)،دلائل النبوة، ج 1 ص 178، تحقيق: محمد محمد الحداد، ناشر: دار طيبة - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ).
به این مطلب بسیاری دیگر از علمای شیعه و سنی نیز تاکید کرده اند من جمله سید مرتضی در شافی؛ ابو جعفر در تخلیص ؛ بحالانوار، ج16، ص18؛ مناقب ابن آشوب، ج1، ص159 ؛ الاستغاثه، ج1، ص68؛ تبصره العوام، ص245؛انوارالنعمانیه، ج1، ص81؛ جعفر مرتضی العاملی در الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج 1، ص 121 و أبو القاسم کوفی (متوفاي352هـ)، كتاب الاستغاثة، ج1، ص70،و ...

برای آگاهی بیشتر به شما توصیه می کنیم کتاب سه جلدی نقش عایشه در تاریخ اسلام نوشته علامه عسکری را مطالعه بفرمایید تا با حقایق بیشتری آشنا شوید.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 2 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .