علم غیب امام حسین(ع) به شهادت

شما شیعیان قائلید که امام حسین (ع) علم غیب به شهادت خود داشته حال سوال این است که چرا با وجود علم غیب به شهادت قیام کرد؟

در جواب از این سوال که چرا امام حسین(ع) با وجود علم غیب قیام کرد و از علم غیب خود استفاده نکرد باید گفت : معصوم، علم غيب دارد و با اجازۀ پروردگار از حقايق موجود در جهان هستي باخبر مي‌شود. حسین.jpeg
اين نوع دانش، رويدادهاي گذشته، حال و آينده را دربر مي‌گيرد. در علم به اسرار غيبي، خطا و تغيير راه ندارد. در حقيقت، اين علم معصوم، آگاهي به قضاي حتمي پروردگار است؛ يعني دانستن آنچه اتفاق مي‌افتد. ولي چون انسان معصوم مي‌داند كه اين قضاي الهي بر طبق مصلحت و حكمت است، تسليم محض آن مي‌شود. آيات قرآن دربارۀ آگاهي از غيب به دو دسته تقسيم مي‌شود: الف) آياتی كه اين علم را مخصوص خداوند معرفي مي‌كند. مانند: «وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ»( سوره بقره، ایه 195)«كليدهاي غيب، تنها نزد اوست و جز او، كسي آن را نمي‌داند»
ب) آياتي كه علم غيب را به اولياي الهي نسبت مي‌دهد؛ مانند اينكه حضرت عيسي (عليه‌السّلام) فرمود:«وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ»( سوره آل‌عمران، آیه 49) «و از آنچه مي‌خوريد و در خانه‌هايتان ذخيره مي‌كنيد، به شما خبر مي‌دهم»
در آيۀ ديگري چنين مي‌خوانيم: «فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَى»( سوره جن، آیات 26و27) «وكسي را بر دانش‌هاي پنهان خود آگاه نمي‌كند؛ مگر آنان كه برگزيده است»
از آيات دستۀ اول و نيز آيات گروه دوم به دست مي‌آيد كه علم غيب، مخصوص خداست؛ ‌ولي او، اولياي خويش را از آن بهره‌مند مي‌سازد. پس علم غيبي كه اولياي الهي دارند، هديۀ پروردگار است.
احاديث بسياري نيز داريم كه از دانش‌ غيبي امامان معصوم (عليهم‌السّلام) حكايت مي‌‌كند؛ براي مثال علامۀ مجلسي (رحمةالله) 63 حديث دربارۀ آگاهي پيامبران و امامان به اين اسرار، آورده است.( علامه مجلسي، بحارالانوار، ج26، ص 159-179.) مثلا در اين باره امام صادق (عليه‌السّلام) چنين مي‌فرمايد: «اِنَّ لِلّهِ علْما لا يَعْلَمُهُ الّا هو و عِلْما اَعْلمه ملائكتَه و رُسله فما اَعْلَمه مَلائكته و انبيائه و رُسلَه فنحن نَعْلَمه»( همان، ص 160) «خداوند، علمي دارد كه جز خودش نمي‌داند و علمي دارد كه فرشتگان و پيامبران را از آن آگاه ساخته است. پس ما به آنچه خداوند، ملائكه و فرستادگانش را از آن باخبر كرده است، آگاهيم.»
امام حسين (عليه‌السّلام) و علم به شهادت:
آنچه تاكنون در این¬باره مطرح شد، دربارۀ سالار شهيدان (عليه‌السّلام) نيز صحيح است. احاديث بسياري وجود دارد كه پيامبران گذشته،( همان، ج44، ص 222-249) پيامبر اعظم (صلي‌الله‌عليه‌وآله) و اميرمؤمنان (عليه‌السّلام)( همان، ص 250-268) از واقعۀ كربلا خبر داده‌اند؛ حتي امام حسين هم از شهادت خويش سخن گفته است، براي مثال، حذيفه مي‌گويد: امام حسين (عليه‌السّلام) مي‌فرمود: «به خدا سوگند! بني اميه بر قتل من، اجتماع خواهند كرد و عمر سعد، فرمانده سپاهشان خواهد بود»( شيخ حرّ عاملي، اثبات الهداة، ج5، ص 207).
همچنين نقل مي‌كنند؛ ایشان پيامبر اكرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله) را در خواب ديد كه مي‌فرمود: «وظيفۀ تو، حركت به سوي كربلا و عراق است و خداوند تبارك و تعالي، خواسته است تا تو را كشته ببيند»( سيد بن طاووس، لهوف، ص 65)
شواهد مذكور دلالت بر اين دارد كه حضرت ابا عبدالله (عليه‌السّلام) از شهادت خويش باخبر بود، امّا بنا نيست وي، خواست خدا را تغيير دهد؛ بلكه باید با رنج‌ها و مصيبت‌ها رو به رو شود. طبق حكمت پروردگار، او نيز همچون انسان‌هاي ديگر، بايد آزمايش شود، مصيبت ببيند و زخمي يا شهيد شود. آري، امام داراي علم غيب است؛ ولي از سوي ديگر، رهبر و راهنماي مردم است. بنابراين بايد به گونه‌اي زندگي كند كه ديگران بتوانند، او را سرمشق خود قرار بدهند. اگر بنا بود آن حضرت و ساير امامان، براي حلّ مشكلات و موانع، از چيزي كمك بگيرند كه مردم آن را در اختيار ندارند، ديگر نمي‌توانستند الگويي براي زندگي پيروانشان باشند و آنان را به بردباري، تلاش، جهاد و ... فرا بخوانند. بنابراين، پيشوايان معصوم، همواره از ابزارهاي طبيعي بهره مي‌برند و از امور خاص، براي پيروزي خويش مدد نمي‌گيرند؛ مگر در موارد استثنايي، مثل حفظ دين و عزت آن‌، حفظ ايمان مردم و هدايت انسان‌ها.( ر.ك: جعفر سبحاني، آگاهي سوم، ص 255-270)
اسناد و مدارك، نشان مي‌دهد آن حضرت، عالمانه و آگاهانه قيام كرد و از نتايج آن مطلع بود؛ ولي اين آگاهي، در سير طبيعي و منطقي حركت ايشان، تأثيري نداشت و از علم غیب خود استفاده نکرد. شهيد مطهري، دعوت مردم كوفه و نپذيرفتن بيعت با يزيد را هم از علل طبيعي واقعۀ كربلا مي‌شمارد و اظهار مي‌دارد كه آن حضرت، نمي‌توانست به دعوت كوفيان بي‌اعتنايي كند؛ زيرا پاسخ مثبت به چنين دعوتي، طبيعي است و نيز حاضر نبود با يزيد بيعت كند؛ زيرا وي شخص فاسد و ظالم بود. سپس ایشان علت ديگري را مطرح مي‌كند كه مهم‌ترين دليل براي قيام سالار شهيدان (عليه‌السّلام) به حساب مي‌آيد و آن، «امر به معروف و نهي از منكر» است؛ يعني اگر كوفيان از آن حضرت دعوت نمي‌كردند، آن بزرگوار براي از بين بردن تحريف‌هاي موجود و حفظ اسلام، قيام مي‌كرد.( مرتضي مطهري، حماسۀ حسيني، ج1، ص 129-140)
ملاحظه مي‌فرماييد كه طبق مطالب پيشين، حركت امام و پيامدهاي آن منطقي و طبيعي است و بنا نيست بهره‌گيري از امور غيبي، سبب استفاده آن حضرت از آن باشد، لذاست که امام از علم غیب خود استفاده نکردند تا این قیام ایشان کاملا طبیعی و در راستای خواست و مشیت الهی پیش برود، از همين روي امام حسين(ع) در آخرين لحظات زندگي مي‌فرمود: «رضاً بقضائك و تسليماً لامرك لا معبود سواك یاغیاث المستغیثین»
در پایان به بياناتی از مرجع عاليقدر آيت الله صافي که در این باره بیان شده دقت بفرمایید:
مردان خدا, براي هدف‎هاي عالي انساني و الهي خود, گاهي چنين مبارزاني دارند، يعني با اينكه مي‎دانند دشمنان خدا خونشان را مي‎ريزند و سرشان را بالاي نيزه مي‎كنند, ولي باز هم براي نجات اسلام و توحيد، پيكار و جهاد مي‎نمايند تا عكس العمل قيام آنها بتدريج مردم را بيدار و مسير تاريخ را عوض كند. حسين با وضعي كه پيش‎آمده بود و احكام قرآن و موجوديت اسلام را شديدترين خطرات تهديد مي‎كرد و آينده اسلام تاريك و مبهم, بلكه معلوم بود كه عنقريب خورشيد نوراني اسلام غروب و دوران شرك و جاهليت بازگشت خواهد كرد، نمي‎توانست با در نظر گرفتن احتمال يا قطع به ضرر, دست روي دست بگذارد و در خانه بنشيند و ناظر اين مصيبات براي عالم اسلام شود. در مقابل چنين خطر و منكري حسين، بايد بپاخيزد و دفاع كند و سنگر اسلام را خالي نگذارد، هر چند خودش و عزيزانش را بكشند، و خواهران و دخترانش را اسير كنند؛ زيرا حسين بقاي اسلام و بقاي احكام اسلام را از بقاي خودش مهمتر مي‎دانست، پس جان خود را فداي اسلام كرد. (پرتوي از عظمت امام حسين(ع)،آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني)

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 10 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .