علت عدم عفو قاتل امام علی(ع)

اگه عفو و گذشت خوب است چرا حضرت علي علیه السلام قاتلش را عفو نكرد؟

اتفاقا بر عکس آنچه که شما ذکر کردید امام علی علیه السلام در مورد قاتل خود فرمود:
اگر من‌ زنده‌ بمانم‌ خود صاحب‌ اختیار و ولی خون‌ خود هستم‌، و اگر بمیرم‌ و فانی‌ گردم‌، فناء میعاد و میقات‌ من‌ است‌، و اگر ضارب‌ را عفو کنم‌ این‌ عفو برای‌ من‌ موجب‌ تقرب‌ و برای‌ شما حسنه‌ای‌ است‌.ghesas gatel aliقصاص قاتل حضرت علی.jpeg

پس‌ بنابراین‌ عفو کنید و از جرم‌ ضارب‌ چشم‌ بپوشید، آیا دوست‌ ندارید که‌ خداوند نیز از خطاها و گناهان‌ شما در گذرد؟
پس‌ چه‌ بسیار حسرت‌ است‌ برای‌ کسیکه‌ در غفلت‌ بسر میبرد اینکه‌ عُمرش‌، حجت‌ خدا علیه‌ او باشد، یا آنکه‌ روزگار و ایامش‌ او را به‌ شقاوت‌ بکشاند.
خداوند ما را و شما را از افرادی‌ قرار دهد که‌ هیچ‌ رغبت‌ و میلی‌ آنها را از اطاعت‌ خدای‌ تعالی‌ باز ندارد، و بعد از مردن‌ هیچ‌ نقمت‌ و گرفتاری‌ و عقوبتی‌ بر آنها بار نشود، پس‌ حقاً و صرفاً ما برای‌ خدا هستیم‌ و به‌ خدا هستیم‌.
پس‌ رو به‌ حضرت‌ امام‌ حسن‌ علیه‌ السلام‌ نموده‌ و فرمودند: ای‌ نور چشم‌ و ای‌ فرزند من‌! فقط‌ یک‌ ضربه‌ در مقابل‌ یک‌ ضربه‌؛ و در زیاده‌ روی‌ گناه‌ است‌، و گناه‌ مکن‌.»
حال این سوال پیش می آید که چرا امام حسن علیه السلام قصاص فرمود.
در پاسخ به سوال شما بايد گفت: عوامل متعددي سبب قصاص ابن ملجم گرديد:
1. همانگونه كه مي‌دانيد، حكم قصاص مسئله‌اي است كه تمامي اولياي دم بايد در مورد آن نظر بدهند. اميرالمومنين علي عليه‌السلام بجز فرزندان حضرت زهرا از ديگر همسرانشان نيز صاحب فرزنداني بودند كه بجز قصاص به امر ديگري راضي نبودند. تاريخ آمده است: برخي دختران اميرالمومنين از امام حسن عليه‌السلام درخواست قصاص سريع قاتل را داشتند.
2. اميرالمومنين علي عليه‌السلام رهبر جامعه بزرگ اسلامي آن زمان بودند. هر چند مردم كوفه به دليل دنيا طلبي و ... حضرت را بسيار مي‌آزردند اما قلبا وي را رهبري عادل و محبوب مي‌دانستند و هرگز حاضر به رها كردن قاتل ايشان نبودند. به عبارتي ديگر عموم جامعه خواستار قصاص وي بودند.
3. چه بسا عدم قصاص ابن ملجم سبب ايجاد جنگي ديگر ميان ميان مردم اندك اما با وفا و مومن كوفه (و نه همه آنان) با خوارج مي‌گرديد كه در ميان مردم كوفه و نواحي اطراف آن زندگي مي‌كردند. اين جنگ در شرايطي كه معاويه در كمين ضربه زدن و تصرف شهر كوفه بود، براي كوفيان حكم نابودي آنان را داشت.
4. برخي معتقدند: عدم‌ عفو حضرت‌ مجتبي‌ به‌ علّت‌ عدم‌ مساعدت‌ جوّ مناطق اسلامي‌ در آن‌ روز بوده‌ است‌. چون‌ با وجود توطئه‌هاي‌ معاويه‌، و تمرّد اهالي‌ كوفه‌ از ادامۀ جنگ‌، و اضطراب‌ و تشويش‌ دولت‌ و حكومت‌ اسلام‌؛ عفو عبدالرّحمن‌ بن‌ ملجم‌ دليل‌ بر شكست‌ و ضعف‌ دولت‌ حضرت‌ مجتبي‌ محسوب‌ ميشد، فلذا حضرت‌ بر اساس‌ مصلحت‌ عامّۀ مسلمانان‌ قصاص‌ را مقدّم‌ داشتند.
ميل‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ عفو بر اساس‌ كرامت‌ نفس‌ و گذشت‌ شخصي‌ خود بوده‌، و قصاص‌ حضرت‌ مجتبي‌ بر اساس‌ صلاح‌ عامّه‌ و حفظ‌ دولت‌ اسلام‌ بوده‌ است‌.
5. به عقيده خوارج امام علي عليه‌السلام گناهكار بود و هر گناهكاري كافر! و كشتن كافر قصاص نداشت. اگر ابن ملجم بخشيده مي شد، به صورتي غير‏‏مستقيم روي اين تفكر صحه گذاشته شده بود!.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
17 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .