طلا کاری و صرف هزینه های زیاد برای حرم ائمه(ع)

چرا برای حرم ائمه (ع) صرف هزینه های زیاد می کنند مثلا طلا کاری می کنند؟

سؤال كننده گرامي: تلاش شما براي تشخيص عالمانه و صحيح مسائل دين ستودني و قابل احترام است. و امادرعين حال به اين مسئله هم بايدتوجه داشت كه: معمولا در ميان تمام ملل، شخصيت هاي بزرگ سياسي و ديني هنگامي كه به خاك سپرده مي شوند از مقبره آنان به عنوان نشانه مكتب و نماد افتخار، محافظت مي شود. اولياي خدا و بزرگان بويژه آنان كه در راه گسترش دين جانبازي كرده اند از شعائر و نشانه هاي دين او هستند. يكي از راههاي بزرگداشت آنان علاوه بر حفظ آثار و مكتب آنها حفظ و تعمير قبور آنان است. ساختن ضريح و...نيز، نشانه تعظيم شعائر و بيانگر شكوه و اجلال آن بزرگواران در نزد مردم است. همچنين ديدن اين حرم هاي نوراني، يادآور عظمت معنوي و مقام والاي صاحب آن بارگاه است.
با توجه به اين ادله پنج‌گانه: الف. سيره سلف صالح در حفظ قبور انبياء و اولياء الهي . ب. صيانت آثار، حفظ اصالت‌ها است.ج. حفظ ابنيه مربوط به اوليا نوعي ترفيع بيوت آنها است.د . حفظ آثار اوليا مظهر مهر و مودت آنها است.ه‍. بناي يادبود يا مسجد بر قبور اصحاب كهف) فقالواابنوا عليهم بنيانا ربهم اعلم بهم قال‌الذين غلبوا علي امرهم لنتخذن عليهم مسجدا، كهف /21(براي احدي جاي شك و ترديد باقي نمي‌ماند كه بناي اینگونه بر قبور، نه تنها مشكل شرعي ندارد، بلكه امري مطلوب و مرغوب است.
بزرگداشت مقام شامخ اين بزرگان از طريق ساختن ضريح، آباداني و زيباسازي قبرشان و به وجود آوردن امكانات رفاهي براي زائران و ارائه خدمات فرهنگي و مادي مي تواند نقش ارزنده اي در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش هاي انقلاب اسلامي و اسوه قرار دادن ايشان و تمسك به سيره آن بزرگوار براي عموم مردم داشته باشد. اين خود، نتايج مهم و ارزشمندي در حوزه فردي و اجتماعي به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش هاي الهي و انساني موثر است بر اساس مطالب پيشگفته ميتوان گفت درزيباسازى قبور اهل بيت (ع) نخست بايد دانست كه از ديدگاه آيات و روايات اسلامى، زيارتگاه‏ها و محل‏هاى عبادت، نبايد نمادى از تجملات دنيايى و زخارف مادى باشد ولى زيباسازى فضا در حد ايجاد جذابيت براى زائران، داراى آثار ثمربخش و سازنده‏اى است كه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود:
يكم. تعمير و زيباسازى قبور ائمه اطهار (ع) تعظيم شعائر الهى است و قرآن مجيد آن را نشانه تقواى قلوب و تسلّط پرهيزگارى بر دل‏ها مى‏داند: « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»(1) خداى سبحان جهل به دين و هر ممنوعيت از اقامه شعائر دينى را ظلم مى‏داند، ظلمى كه عفو الهى شامل آن نمى‏شود، آن گاه از اين قانون كلى مستضعفين را استثناء نموده، عذر آنان را كه همان استضعاف باشد پذيرفته است‏)2)
مقصود از شعائر در اين آيه، نشانه‏هاى دين الهى است. اولياى خدا به ويژه آنان كه در راه گسترش دين جانبازى كرده‏اند از شعائر و نشانه‏هاى دين او هستند. يكى از راه‏هاى بزرگداشت آنان علاوه بر حفظ آثار و مكتب آنها حفظ و تعمير قبور آنان است. معمولًا در ميان تمام ملل، شخصيت‏هاى بزرگ سياسى و دينى در نقاط حساس به خاك سپرده مى‏شوند و از مقبرة آنان به عنوان نشانه مكتب و نماد افتخار، محافظت مى‏شود. قرآن مجيد به روشنى به ما دستور مى‏دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامى (ص) مهر ورزيم: « قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى»(3) و مسلماً يكى از راه‏هاى ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت مرقدهاى آنان است. به دليل همين ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بيت (ع)، شيعيان همواره سعى كرده‏اند كه زيباترين هنرهاى معمارى و آيينه‏كارى و منبت‏كارى را در حرم‏ها و بناهاى متعلّق به آنان، به كار برند و ارزنده‏ترين و با ارزش‏ترين فلزات اعم از طلا و نقره و ساير جواهرات را وقف آن قبور مطهر نمايند و در تزيين گنبد و بارگاه آن بزرگان استفاده كنند. اين، نشانه تعظيم شعائر و بيانگر شكوه و اجلال آن بزرگواران در نزد مردم است. همچنين ديدن اين حرم‏هاى نورانى، يادآور عظمت معنوى و مقام والاى صاحب آن بارگاه است. به همين دليل است كه دشمنان اهل بيت (ع) به بهانه مبارزه با شرك حرم اهل بيت (ع) را در برخي كشورها تخريب مي كنند ؛ چون وقتي مردم حرم آباد و باشكوهي را مشاهده مي كنند ، متوجّه عظمت معنوي صاحب آن مي شوند. چون مردم در عمق وجود خويش يافته اند كه تا كسي صاحب مقام نباشد ، مقبره ي او نيز مورد تجليل واقع نمي شود.
دوم. بزرگداشت مقام بزرگان دين از طريق آبادانى و زيباسازى قبور آنان و به وجود آوردن امكانات رفاهى براى زائران و ارائه خدمات فرهنگى و مادى و... مى‏تواند نقش ارزنده‏اى در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش‏هاى اسلامى و اسوه قراردادن ائمه اطهار (ع) و تمسّك به سيرة آن بزرگواران براى عموم مردم داشته باشد. اين خود، نتايج مهم و ارزشمندى در حوزه فردى و اجتماعى به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش‏هاى الهى و انسانى مؤثر است. بسيارى از امور عام‏المنفعه (مانند خيرات، نذورات، اوقاف، مدرسه‏سازى، سرپرستى ايتام، پرداخت وجوهات شرعى، كمك به نيازمندان و) از تأثيرات و نتايج بسيار ارزندة ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده‏ها است. زيرا شكوه اين مكان‏هاى مقدس، در جذب مردم براى زيارت و انجام دادن خيرات مؤثر است. به عبارت ديگر، صرف هزينه‏هاى مالى به وسيلة افراد نيكوكار، براى زيباسازى و تجليل بارگاه بزرگان دين، سبب يادآورى مقام و عظمت والاى آن بزرگان وتعظيم شعائر الهى است و مردم بسيار زيادى را به سوى خود جلب مى‏كند و در گسترش فرهنگ و ارزش‏هاى الهى و سيره و منش فردى و اجتماعى آن بزرگواران مؤثر است.
سوم. اگر بين ساير بودجه‏هاى كلان فرهنگى كشور و نتايج حاصلة آن، با هزينه‏هاى صرف شده در اين گونه اقدامات مقايسه اى كنيم و نتايج آن دو را بسنجيم، اهميت اين قبيل اقدامات براى ما روشن مى‏شود و در بسط و گسترش آن كوشش مى‏كنيم.
چهارم. البته بايد از هرگونه اسراف و ريخت و پاش و انجام دادن امورى كه به هيچ وجه زيبنده نظام اسلامى و مكتب اهل بيت (ع) نيست، جلوگيرى كرد و براى استفاده بهينه از امكانات موجود، برنامه‏ريزى نمود و در جهت گسترش فرهنگ صحيح اسلامى و ارائه خدمات گوناگون از آن، بهره برد خدماتى مانند ايجاد كتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراكز درمانى، امكانات آسايش، مراكز فرهنگى و تفريحى و ورزشى براى عموم افراد جامعه و... . همان‏طور كه شاهد انجام گرفتن اين‏گونه اقدامات از سوى برخى مراكز دينى و زيارتى (مانند آستان قدس رضوى در مشهد و آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم و) هستيم. و حتماً شما بزرگوار نيز اطّلاع داريد كه هزاران نفر از افراد اين كشور عزيز در حقيقت كارمندان و كارگران كارخانجات و مزارع و اماكن فرهنگي و تفريحي و ... هستند كه از دارايي حرمهاي مطهّر مي باشند. براي مثال آستان مقدّس امام رضا (ع) زمينهاي وقفي و كارخانجات متعدّدي را در اختيار دارد كه هم در مسير رشد اقتصادي كشور مؤثّرند ، هم براي هزاران نفر شغل فراهم كرده اند. لذا چنين نيست كه از اين حرمها نفعي به نيازمند نرسد. و البته اگر حرم اهل بيت (ع) مجلل نبود ، مردم نيز متوجّه عظمت آنها نبودند و تشويق به نذورات نمي شدند و در نتيجه اين فوائد معنوي و اقتصادي نيز در پي نمي آمد. لذا ملاحظه مي فرماييد كه در قبرستان بقيع چهار امام معصوم مقبورند ولي چون حرمي ندارند ، فوائد اقتصادي مترتّب بر حرم امام رضا (ع) يا حرم حضرت معصومه (س) نيز بر آن قبور مطهر بار نيست. پس خود همين تزئين حرمهاي اهل بيت (ع) و امامزاده ها با اموال وقفي ، خود نوعي حركت تبليغي است براي جلب نذورات و موقوفات كه نتايج آن نيز به فقرا و محتاجان به شغل و امثال آنها مي رسد ؛ يا موجب رشد اقتصادي كشور مي شود ؛ يا اين درآمدها در مسير ساخت امكان فرهنگي و تفريحي و امثال آن قرار مي گيرد. براي اين منظور كافي است تحقيقي بفرماييد در نقش حرم مطهّر امام رضا (ع) در صحنه ي اقتصادي كشور و ميزان افرادي كه از اين طريق صاحب شغل شده اند.
پنجم در كنار اين مسائل، رابطه عاطفى و مودت و دوستى است كه بين اولياء الهى و پيروان آنها برقرار است و رابطه اولياء الهى با امت، رابطه سياسى نيست بلكه رابطه دوستى و عشق شديد است. اقتضاى رابطه عاشقانه، بذل همه هستى و مال و امكانات خود در راه معشوق است. ائمه اطهار (ع) چنان جايگاه ژرف و رفيعى در دل هاى پاك شيعيان دارند كه حاضرند همه هستى خود را فداى آنها كنند و اين افراد موقوفات بسيارى را براى قبور ائمه اطهار (ع) وقف كرده اند كه مى بايست خرج آنها شود. لذا شرعاً جايز نيست مال وقفي در غير مورد وقف مصرف گردد.
ششم اين بزرگداشت با كمك به مستمندان و نيازمندان منافات ندارد. ما به عنوان مسلمان مؤظف هستيم هم به مستمندان كمك كنيم و هم نسبت به برقرارى زيارتگاه هاى با شكوه اقدام كنيم. چنان كه بسيارى از موقوفات ائمه اطهار (ع) اين گونه است كه واقفانى به اين دو منظور، امكانات متعددى را وقف كرده اند و طبيعي است كه اموال موقوفه را بايد در مسير وقف شده مصرف نمود.
همچنين بايد توجّه داشت كه توسعه حرم حضرات ائمه اطهار به ويژه امام رضا (ع) ضرورى است. زيرا على رغم توسعه اى كه در اين چندين سال در اين حرم داده شده است به علت كثرت زائران آن امام، هنوز بسيار افراد از توفيق زيارتى آسان و راحت محروم هستند واين را در برخورد با اكثريت زائران مى توان فهميد.
سخن پاياني آنكه: اگر نبودند همين حرمهاي مطهر و اين همه زائر را به سوي خود جلب نمي كردند ، چشمه ي جوشان انفاقات مردمي ـ كه سودش به فقرا مي رسد ـ مي خشكيدند. كسي كه طلاي گردنش را وقف امام رضا مي كند ، به يقين به عشق او حاضر به ساير انفاقات هم خواهد بود ؛ امّا اگر نبود اين عشق و علاقه و اين بزرگداشت اولياي الهي ، مردم ما نيز مي شدند مثل مردم مغرب زمين يا مثل مردم برخي كشورهاي به ظاهر اسلامي مخالف اهل بيت ، كه نه تنها نمي پس نمي دهند ، بلكه تا مي توانند به جاي محروم و مظلوم از ظالم دفاع مي نمايند. اين مردم حرم ساز ايران است كه مردم مظلوم فلسطين و سوریه و عراق و ..را تأمين مالي و سياسي مي كند ؛ امّا تخريب كنندگان حرمهاي اهل بيت (ع) كه نام مسلماني را هم يدك مي كشند ، مي بينيد كه به جاي حمايت از مسلمانان فلسطيني حامي اسرائيل غاصب مي شوند ؛ يا دست به دست آمريكا داده مردم مسلمان افغانستان ، پاکستان، سوریه ، عراق ،بحرین، يمن و ...را قتل عام مي نمايند. و ... .
همچنين بايد دانست كه اگرهمه ي مردم شيعه مثل زائرين حقيقي اهل بيت (ع) دست و دل باز باشند و حقوق مالي واجب و مستحبّ خودشان را ادا نمايند ، نه تنها هيچ شيعه ي فقيري در جهان نمي ماند ، بلكه بسياري از فقراي شيعه نيز غني مي شوند ؛ امّا صد حيف كه چنين نمي شود.
پى‏نوشت‏
1. حج، آية 23
2. ترجمه الميزان ج‏5 79
3. شوري آيه32

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
8 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .