شیوه عزاداری و بدعت در دین

آيا شيوه‌هاى عزادارى كه در زمان صدر اسلام وجود نداشته است، يك نوع بدعت‌گذارى در دين نيست؟

139208221458268221532463.jpg
يكم. بايد توجه كرد كه شيوه‌هاى عزادارى، غير از ماهيت عزادارى است. در واقع عزادارى يك اصلى است كه به گونه‌هاى متفاوت و در شكل‌هاى مختلف، ظهور مى‌كند؛ بنابراين آنها صرفا يك ابزارند نه بيشتر.
دوم. ابزار و اظهار ماهيت بايد با محتواى عزادارى و مغز پيام متناسب باشد؛ به صورتى كه بتواند با بهترين، شيواترين، نافذترين و نافع‌ترين وجهى، پيام و درس و آموزه را به ديگران منتقل كند. به بيان ديگر، بايد لباسى باشد كه به قامت آن راست آيد؛ نه كوچك‌تر و نه بزرگتر. اگر كوچك باشد، كه همه پيام را پوشش نمى‌دهد و اگر بزرگ‌تر باشد، ذهن مخاطب را منحرف مى‌كند و او را از اصل فهم حقيقت باز مى‌دارد.
سوّم. مى‌توان براى ابلاغ محتواى پيام، از ابزارهايى كه در فرهنگ و تمدن ملل گوناگون وجود دارد سود جست و آنها را به خدمت گرفت؛ چنان كه اسلام زبان اردو را در هند به خدمت گرفت و آن را ابزارى براى صدور اسلام به شبه قاره قرار داد. يا فلسفه را از يونان گرفت و آن را در خدمت آموزه‌هاى وحيانى گذاشت و ... .
چهارم. اسلام به آداب و رسوم ملل تا زمانى كه با آموزه‌هاى اصلى و گوهر اسلام در تضاد و تهافت نباشد، احترام گذاشته و هيچ منعى نسبت به آنها روا نمى‌دارد؛ مثلاً اسلام هيچ‌گاه براى زبان و رنگ لباس و كيفيت غذاى ملل مختلف، فنون، صنايع و علوم ـ مادامى كه با روح اسلام منافات نداشته باشد ـ محدوديتى قائل نيست.
با توجه به آنچه گفته شد، از ديدگاه اسلام «عزادارى و سوگوارى» اهل‌بيت (عليهم‌السلام) ، مى‌تواند در قالب‌ها، فرم‌ها و ابزارى كه در ميان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده، محقق شود و به شيوه‌هاى گوناگون تجلّى يابد.اين تا زمانى است كه قالب‌ها؛ شكل‌ها، شيوه‌ها و گونه‌ها، به اصل پيام و محتوا لطمه وارد نسازد؛ بلكه به بهترين نحو پيام را در ذهن و جان مخاطب جاى دهد. ازاين‌رو استفاده از شيوه‌هاى عزادارى كه در زمان صدر اسلام نبوده (مانند زنجيرزنى، سينه‌زنى، تعزيه و ...) نه تنها بدعت در دين نيست؛ بلكه مددكار اسلام بوده و مى‌تواند در حد خود، شعارهاى عاشورا و اهل‌بيت (عليهم‌السلام) را به گوش انسان معاصر رسانده و قلب او را به سمت باور بدان‌ها سوق دهد.
در هر حال تأكيد مى‌كنيم كه اين‌ها تنها ابزارند نه بيشتر و بايد همواره جنبه ابزارى آنها حفظ شود؛ نه آن كه خداى ناكرده ابزار بر جان مسأله فائق آيد! ابزار تنها پلى براى گذشتن و رسيدن به بن و مايه مطلب است و هيچ‌گاه هدف اولى نمى‌باشد. آنچه گاهى مشاهده مى‌شود، متأسفانه همين قصه تلخ است كه عده‌اى از روى نادانى، به ظاهر بيش از باطن اهميت مى‌دهند و اصل موضوع را مغفول مى‌گذارند.

Tags:

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
7 + 12 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .