شبهه پیرامون روایت همه زمین از آن امام است

شما برادران اهل شيعه خيلي بر باورهاي مذهبيتون متعصب هستيد و ميگيد حتما هر چيزي كه شما ميگيد صحيح و نه اعوذ بالله همه كتاب ها و منبع هاتون از طرف خدا اومده و اگر سني مذهبي بيا نظر شو بگه زود يه نقل قولي از كتاب هاتون رو به رخش مي كشيد و ميگيد يرو اين منبع بخون و شما با حرفاتون ادم و به جوش مياريد وخودتون هرچي از دهنتون مياد ميگيد بعد شما عصبي ميشيد ....مثلا من مي خواستم سري كتب هاي مذهبيتون يا به قولمنبع هاتون بزنم كه ببينم منبع شما از كجا امده كه اينقدر روي صحيح بودن حرفا تون مطمن هستيد .من يه نقل قول جالبي رو خوندم(در جلد 1، صفحه 407 آمده : « باب أن الأرض
كلها للإمام ». يعني: بابي با عنوان : « زمين تماماً از آن امام است ». و سپس در
همين باب از ابو بصير از ابو عبد الله عليه السلام – يعني جعفر صادق – روايت كرده
كه گفتتند : « أما علمتَ أن الدنيا والآخرة للإمام! يضعها حيث يشاء! ويدفعها إلى من
يشاء؟!». يعني: «آيا نمي دانستي كه دنيا و آخرت متعلق به امام است! هرجا بخواهد
آنرا قرار مي دهد، و به هركسي بخواهد واگذار مي كند؟!». من نميدونم چگونه ازين حديث برداشت كنم ايا به نظر اين شكي در مالنيت خدا ايجاد نمي كنه؟ايا اين شرك ربوبي نيس؟اصلاهيچ ربطي به اهل بيت نداره كه شما هر چي باشه غدير را به رخ بكشيد به نظر من اين كتاب دليلي براي اين وجود داره كه من سني مذهب راجبه شيعه بخوام چيزي بدونم و به نظر من هركس به جز خود شما بخواد كتاب هاي نظير اي را بخونه بتونه به جايي برسه واصلا جالب نيسو به عقيده شما برميگرده

پاسخ
دانشجوی گرامی؛ یکی از صفات مومن صداقت است، کاش شما به جای نقل قول شبهات وهابیون که به خورد شما داده شده و به اسم خودتان و تحقیق خودتان بیان کرده اید با صداقت می گفتید شبهه ای از سوی وهابیون نقل شده که می خواهم جواب آن را بدانم. نمی دانیم چرا برخی از براداران اهل سنت فریب وهابیون بی دین را خورده و اینگونه بازیچه عقائد و شبهات انحرافی آنان می شوند.
به هر حال در جواب از این شبهه باید گفت: یکی از وهابیون متعصب که شبهات بسیاری را بر علیه شیعه ساخته است شخصی است به نام دکتر ناصر بن عبدالله بن علي قفاری.
وی از علماي وهابي عربستان است که مي توان گفت تمام عمر و وقت و همّت خود را صرف مطالعه درباره شيعه با رويکرد انتقادي و تلاش در جهت اثبات کفر شيعيان و اينکه آنان ديني غير از اسلام دارند. وي هرچه تدريس نموده يا به نگارش درآورده است در خصوص همين موضوع است.
یکی از شبهاتی که وی نقل کرده است همین شبهه شماست که پس از ذکر این روایت می گوید: آيا اين شرک در ربوبيت خداوند نيست؟!
سپس قفاري هشت آيه شريفه را نقل مي کند مثل «لله ملک السموات والارض» و مي گويد پس ملک و رزق و تدبير از آن خداوند است و شريکي ندارد ولي شيعيان مقتضاي ربوبيت خدا را به امامان خود مي دهند به جهت پيروي از شياطين نه پيروي از دليل و برهان. و براي پوشش بر کفر خود مي گويند اين از طرف خداوند مي باشد و اين گونه الوهيت و ربوبيت بر امامان خود ثابت مي کنند».( اصول مذهب الشيعة الامامية، ج 2، ص 512.)
نقد و بررسي
اين شبهه يکي از مواردي است که کاملا مغرض بودن آقاي قفاري را روشن مي کند. احتمالا آقاي قفاري فکر نکرده است که شايد کسي دنبال حرفهاي او به تحقيق بپردازد و کذب سخنان او را آشکار سازد.
در کتاب کافي بابي تحت عنوان «انّ الارض کلها للامام(عليه السلام)» وجود دارد.( اصول کافي، ج 1، ص 407.) و موضوع اين باب آن است که آيا بايد زکات و خراج اراضي خراجيه را به امام بدهيم يا به سلطان، و آيا خود امام نيز بايد زکات بدهد يا خير و روايات اين باب هيچ ارتباطي به مسأله ربوبيت و مالکيت حقيقي که مربوط به خداوند است ندارد.
قفاري تنها حديث چهارم اين باب را نقل کرده است و صدر حديث را نيز حذف کرده است زيرا صدر حديث صريحاً دلالت مي کند بر آن که مقصود از اين حديث چيست. تمام حديث اين است: «عن ابي بصير عن ابي عبدالله(عليه السلام)قال: قلت له: أما علي الإمام زکاة؟ فقال: أحلت يا ابامحمد، امّا علمت انّ الدنيا والاخرة للامام يضعها حيث يشاء و يدفعها الي من يشاء، جائز له ذلک من الله، انّ الامام يا ابامحمد لايبيت ليلة ابداً و لله في عنقه حق يسأله عنه».( همان مدرک، ص 408، ح 42)بنابراين سؤال سائل از زکات است و اين که آيا بر امام زکات واجب است يا خير و امام در پاسخ فرموده است سخن محالي را بر زبان آوردي، دنيا و آخرت از امام است که آن را هرجا بخواهد قرار مي دهد. يعني امام دليل مي آورد که زکات بر او واجب نيست.
بنابراين حديث دلالت مي کند که زمين ملک امام است. آيا اگر قفاري خودشان مالک قسمتي از زمين باشد اين خلاف توحيد ربوبيت خداوند است چون قرآن فرموده است که ملکيت زمين و آسمان از خداوند است؟!
جالب اینکه یکی از عادات قفاری این است که همیشه برای سخنان خود به کتاب مرآه العقول مرحوم علامه مجلسی مراجعه میکرده است حال معلوم نیست چرا ایشان که مکرر به این کتاب رجوع می کرده است براي اين حديث به مرآة رجوع نکرده است؟! و يا آن که مراجعه کرده است ولي چون ديده است که علامه مجلسي فرموده اين حديث ضعيف السند است(مرآة العقول، ج 4، ص 350) و در اين صورت ديگرآقاي قفاري نمي توانست تهمت شرک بزند لذا به سکوت و با شیطنت خاص خودش با حذف صدر و ذیل حدیث آنرا به عنوان یک شبهه نقل کرده است. به هرحال در سند اين حديث علي بن ابي حمزه بطائني است که برای خود مذهبي تأسيس کرد و در رجال تضعيف شده است.( رجال النجاشي، ص 249; «اختيار معرفة الرجال» ج 754; «الفهرست» ص 96.)
نکته دیگر اینکه آقاي قفاري مي گويد جمله «من الله» در روایت مشکلي را حلّ نمي کند بلکه سرپوشي بر کفر و الحاد آنان است. پاسخش آن است که در اولين حديث اين باب اين آيه شريفه نقل شده است که: } إِنَّ الاَْرْضَ للهَِِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ{( سوره اعراف: 7، آيه 128.) آيا خداوند خود نمي تواند زمين را به کسي به ارث برساند، احتمالا قفاري معتقد است که اگر کسي مثل ائمه(عليهم السلام)وارث زمين باشند اين شرک مي شود!!. آنچه را قفاري شرک ناميده است عين توحيد مي باشد زيرا اگر مالکيت کسي بر زمين از طرف خداوند باشد هيچ ارتباطي با شرک نخواهد داشت، و آيات شريفه مربوط به مالکيت و ربوبيت خداوند نسبت به زمين با اين مالکيت اعتباري قابل جمع است در حالي که قفاري خيال کرده است هر نوع مالکيت انسان بر زمين مزاحم مالکيت خداوند و شرک در ربوبيت اوست!!.

گردآوری و پاسخ:
سید محمد مهدی حسین پور
مدیر گروه سایت وهابیت

دیدگاه ها

ثقه هست تو مکتبه چطور فرمودید ضعیف است؟

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
10 + 7 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .