شبهه داخل بودن زنان پيامبر در آيه تطهير

مطالبي كه آنها براي ادعاي خود به آن تمسك مي كنند چند نكته است:
1. نكته اولي كه آنها به آن تمسك كرده اند روايتي است كه عكرمه از ابن عباس روايت مي كند كه: آيه تطهير در مورد زنان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نازل شده، ولي بايد داست كه به روايات عكرمه نمي توان اعتماد كرد. زيرا عكرمه راوي اين روايت از افرادي است كه علماء علم رجال او را ضعيف دانسته اند و او را دروغ گو معرفي كرده اند. ذهبي رجالي معروف اهل تسنن در ميزان الاعتدال نكاتي را درباره او نقل مي كند كه برخي را نقل مي كنيم:
الف: علي ابن عبيد درباره عكرمه گفت «انّ هذا الخبيث يكذب علي ابي» (اين خبيث به پدر من دروغ مي بندد).
ب: محمّد بن سيرين: «ما يسوء ني ان يكون من اهل الجنة و لكنّه كذا» من ناراحت نمي شوم كه او از اهل بهشت باشد امّا او كذّاب و دروغ گو است.
ج: ابن ابي ذئب: «رأيت عكرمه و كان غير ثقة» (من عكرمه را ديده ام، امّا او غير مطمئن بود).
د: مطرف بن عبدالله: «سمعت مالكاً يكره ان يذكر عكرمه ولا رأي ان يروي عنه» (مالك خوشش نمي آمد كه از عكرمه يادي كند و نظرش اين نبود كه از او روايت كند) بنابراين نمي توان به روايت عكرمه كه خود علماء رجل اهل تسنن آنرا كذاب معرفي كرده اند تمسك كرد.
2. عدّه اي نيز به اين نكته تمسك كرده اند كه چون آيه قبل با عبارت يا نساء النبي (اي زنان پيامبر) شروع مي شود پس در اين قسمت از آية بعد هم مراد از اهل البيت زنان پيامبر هستند و يا لااقل اين عنوان شامل حال آنها هم مي شود. امّا اين پندار هم باطل است. زيرا اولاً ضمائر بكار رفته در اين بخش از آيه مذكر است، حال آن كه ضمائري كه هم قبل اين بخش و هم بعد از آن خطاب به زنان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بكار رفته همه به صيغه مؤنت آمده است. اگر در اين بخش هم مراد از ضمير «كُم» همان زنان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بودند، مي بايست مثل ضمائر قبلي و بعدي مؤنث بكار مي رفت تا نظم و سياق آيه محفوظ باشد و ضمير مذكر براي مؤنث بكار نرود. بنابراين همين كه در اين بخش ضمائر بكار رفته عوض شده نشان مي دهد، كه مخاطب در اين بخش عوض شده و مخاطب، زنان پيامبر نيستند.
ثانياً: در اين چند آيه سوره احزاب كه خداوند به زنان پيامبر دستوراتي را مي دهد هر كجا كلمه «بيت در رابطه با زنان بكار رفته است با صيغه جمع بكار رفته (بيوتكن) چون زنان پيامبر هر كدام اطلاق مخصوص بخود داشته اند، امّا اين كلمه در آية تطهير كه بخشي از همين چند آيه است مفرد بكار رفته است. بنابراين خود اين اختلاف تعبير نشان مي دهد كه اهل اين بيت با اهل آن بيوت كه زنان پيامبرند، متفاوتند وگرنه اينجا هم مي بايست تعبير آيه «اهل البيوت» باشد نه اهل البيت.
ثالثاً: اين تفسير با روايات زيادي كه در تفسير اين آيه وارد شده كه بخشي از آنها را نقل كرديم سازگاري ندارد، برخي روايات صريحاً دلالت دارد كه پيامبر فرمود اين آيه در شأن پنج نفر نازل شده يعني رسول الله و علي و فاطمه و حسن و حسين ـ عليهم السّلام ـ .
3. روايت ديگري را نيز احمد بن حنبل نقل كرده كه برخي خواسته اند از آن اين نكته را استفاده كنند كه ام سلمه نيز جزء اهل بيت است، مطابق اين روايت بعد از اين كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ حضرت علي و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسين ـ عليهم السلام ـ را دور خود جمع مي كند، ام سلمه مي گويد: «... فاجتبذ من تحتي كساء خيبرياً كان بساطاً لنا علي المنامة في المدينة فلفه النبي عليهم جميعاً فاخذ بشماله طرفي الكساء و الوي بيده اليمني الي ربّه عزّوجلّ قال اللهم اهلي اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً اللهم اهل بيتي اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً اللهم اهل بيتي اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً، قلت يا رسول الله ألست من اهلك قال بلي فادخلي في الكساء قالت فدخلت في الكساء بعد ما قضي دعائه لابن عمه علي و ابنيه و ابنته فاطمه (رض).( مسند احمد بن حنبل، ج 10، ح 26612. )(پيامبر پتوئي خيبري را كه فرش خوابگاه ما در مدينه بود از زير من كشيد و آنرا به آنها (چهار نفر) پيچاند و با دست چپش دو طرف پتو راگرفت و با دست راستش به سوي خدايش اشاره كرد و گفت: خدايا از اَهلَم پليدي را ببر و آنها را پاك ساز، خدايا از اهل بيتم پليدي را ببر و آنها را پاك ساز، خدايا از اهل بيتم پليدي را ببر و آنها را پاك ساز، ام سلمه گفت: گفتم اي رسول خدا آيا من از اهل تو نيستم پيامبر فرمود: بلي داخل در كساء شو. ام سلمه گفت: من نيز داخل كساء شدم، امّا بعد از آن كه پيامبر دعايش نسبت به پسرعمويش حضرت علي و دو فرزندش و دخترش حضرت فاطمه ـ عليهم السلام ـ تمام شده بود)، براساس اين روايت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در جواب سؤال ام سلمه كه آيا او هم از اهل پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ هست جواب مثبت مي دهد و ام سلمه را وارد كساء خيبري مي كند و لذا بهمين بخش از روايت استناد شده و گفته شده كه ام سلمه هم از اهل بيت است.
ولي بايد توجّه داشت، چنانچه خود ام سلمه در پايان روايت مي گويد، دخول ام سلمه به جمع اهل بيت بعد از آنست كه پيامبر اهل بيتش را جمع مي كند و كساء خيبري را بر روي آنها مي پيچاند و درباره آنها دعا مي كند، و اين خود دلالت بر اين دارد كه ام سلمه جزء اهل بيتي كه مخاطب آيه تطهير است، نبوده است و گرنه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ از همان ابتداء او را داخل كساء خيبري مي كرد و دعائي كه از آيه تطهير اقتباس كرده بود را شامل حال او مي كرد امّا چنين نكرد پس ام سلمه جزء اهل بيتي كه مخاطب آيه تطهير است، نبوده گرچه بلحاظ اين كه جزء اهل بيت نبوّت بودن معيارش تقوي است و تقوي مراتبي دارد و ام سلمه نسبتاًَ از تقواي بالايي برخوردار بود لذا او درجه خاصي از اين اهليّت را كسب كرده بود و بهمين خاطر پيامبر به او جواب مثبت داد، بعد از آن كه مخاطبان اهل بيت در آيه تطهير را معرفي كرد.
(به نقل از سايت انديشه قم)

منابع:
1. صحيح مسلم، طبع دار السلام رياض، سال 1419.
2. سنن ترمذي طبع دار الحديث قاهره.
3. مسند احمد بن حنبل، دار الفكر، بيروت، طبع دوم، سال 1414.
4. المستدرك، حاكم نيشابوري.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 12 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .