شبهه حضور ابوبکر در تدفین حضرت فاطمه (س)؟

بعضی از عامه به حدیثی استدلال کرده اند که طبق آن ابوبکر بر بدن مطهر حضرت صدیقه شهیده نماز خوانده است آیا این حدیث صحت دارد؟

حضور ابوبکر در مراسم تدفین فاطمه ی صدیقه ی شهیده (سلام الله علیها) از مجعولات است. برای اثبات جعلی بودن آن به سند روایت توجه لازم است. ابن حجر عسقلانی گوید: «واقدی از طریق شعبی روایت کرده که ابوبکر بر فاطمه نماز خواند، اما در این نقل ضعف و انقطاع است. بعضی از متروکین (کسانی که حدیثشان پذیرفته نمی‌شود) از مالک. و دارقطنی و عدی نیز آن را نقل کرده‌اند»(1) در مقابل این روایت ساختگی روایت متواتر در کتاب¬های بزرگان علمای اهل سنت، مثل محمد بخاری، و بیهقی و طبری و ابن ابی الحدید و ابن اثیر و شبلنجی و دیار بکری و ابن کثیر و سمهودی و متقی الهندی و دیگران نقل کرده‌اند(2) که طبق وصیت فاطمه (سلام الله علیها) امیرالمؤمنین علی (صلوات الله علیه) شبانه بعد از غسل و کفن نماز خواند. از ابوبکر و همراهان وی کسی در نماز بر جنازه فاطمه (سلام الله علیها) حاضر نبود. ابن ابی الحدید گوید: آنچه من صحیح می‌دانم او (فاطمه علیها السلام) به ابوبکر و عمر غضبناک مرد و وصیت کرد آن دو برایش نماز نخوانند.(3)

ابوبکر جوهری در کتاب سقیفه گوید: داود بن المبارک گوید از عبد الله بن موسی بن عبد الله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب (علیه ‌السلام) درباره¬ی ابوبکر و عمر سؤال کردم. گفت: به تو جواب می‌دهم به آنچه جدم عبد الله بن حسن جواب داد؛ همانا از جدم از آن دو سؤال شد؛ چنین جواب داد: «کانت أمُّنا صدیقة ابنة نبی مرسل و ماتت و هی غضبی علی قوم فنحن غضاب لغضبها(4)» (مادر ما راستگو، دختر پیامبر رسول، در حالی مرد که به آن قوم غضبناک بود؛ پس ما هم به غضب او غضبناکیم.

این بحث را با تکرار این حدیث به پیان می‌رسانم تا خواننده¬ی محترم با تصویر مباحث گذشته در ذهن درمفاد این حدیث دقت نماید: خرج النبیّ صلی الله علیه(وآله) وسلّم وهو آخذ بید فاطمة فقال: من عرف هذه فقد عرفهاو من لم یعرفها فهی فاطمة بنت محمد وهی بضعة منّی وهی قلبی وهی روحی التی بین جنبی من آذاها فقد آذانی ومن آذانی فقد آذی الله.(5)

پي نوشت:

(1)الاصابة فی معرفة الصحابة4: 379

(2)صحیح بخاری5: 139؛ سنن الکبری بیهقی4: 29؛ 6: 300؛ مستدرک الصحیحین فی کتاب معرفة الصحابة؛ فتوح البلدان:45؛ مشکل الآثار1: 47-و48؛ جامع الاصول4: 482؛ اسد الغابة5: 524؛ شرح نهج البلاغة6: 46؛ نور الابصار: 44؛ تاریخ الخمیس: 174؛ البدیةوالنهایة ابن کثیر5: 285؛ وفاءالوفاء سمهودی2: 995؛ کنز العمال5:584.

(3)شرح نهج البلاغة 6: 50.

(4)همان مآخذ :49

(5) نور الابصار :43؛ ارشاد الساری6: 144؛ منتخب کنز العمال مطبوع درحاشیه مسند 5: 96؛ کنوز الحقائق: 103؛ ینابیع المودة: 171؛ -و260 از عایشه؛ الفصول المهمّة ابن صباغ المالکی: 213؛ صحیح مسلم7: 140؛ سنن الکبری بیهقی10: 201

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 3 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .