سرکشانی متمرد بنام صحابه

پيامبر(ص) دستور عزیمت به حج صادر فرمود. رسمی جاهلي بین اعراب جاهلیت مرسوم بود که در يكي از مواقيت، احرام مي بستند، در احرام مي ماندند، ولو اينكه يك ماه در مكه مي ماندند تا روز ترويه به عرفات و از آنجا به مشعر و از آنجا هم ‌به منا مي رفتند و از احرام خارج مي شدند. پيامبر(ص) در صدد ستیز با رسم جاهلیت برآمد و احرام را دو دسته كردند: احرام عمره و احرام تمتع. و فرمود: هر كس قرباني آورده، مي تواند در احرام بماند و هر كس قرباني ندارد، بايد از احرام خارج شود. صحابه متمرد نافرمان عصیان نموده سرکشی کردند و به مقابله با پیامبر(ص) و دفاع از رسم جاهلی برآمدند حضرت فرمود: تمام آنچه را كه با مُحْرم شدن بر شما حرام شده بود، بر شما حلال شد حتي نزديكي با زنان.

صحابه ای که باید به آنان اقتدا کنیم چه واکنشی داشتند؟؟؟

مسلم صحيحش از جابر بن عبد الله انصاري نقل مي‌كند:

روى مسلم عن جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ، - رضى الله عنهما - فِي نَاس مَعِي قَالَ أَهْلَلْنَا أَصْحَابَ مُحَمَّد صلى الله عليه و سلم بِالْحَجِّ خَالِصًا وَحْدَهُ - قَالَ عَطَاءٌ قَالَ جَابِرٌ - فَقَدِمَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و سلم صُبْحَ رَابِعَة مَضَتْ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ فَأَمَرَنَا أَنْ نَحِلَّ. قَالَ عَطَاءٌ قَالَ: «حِلُّوا وَ أَصِيبُوا النِّسَاءَ». قَالَ عَطَاءٌ وَ لَمْ يَعْزِمْ عَلَيْهِمْ وَ لَكِنْ أَحَلَّهُنَّ لَهُمْ. فَقُلْنَا: لَمَّا لَمْ يَكُنْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ عَرَفَةَ إِلاَّ خَمْسٌ أَمَرَنَا أَنْ نُفْضِيَ إِلَى نِسَائِنَا فَنَأْتِيَ عَرَفَةَ تَقْطُرُ مَذَاكِيرُنَا الْمَنِيَّ. قَالَ يَقُولُ جَابِرٌ بِيَدِهِ - كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قَوْلِهِ بِيَدِهِ يُحَرِّكُهَا -

جابر بن عبد الله انصاري مي‌گويد: در صبح روز چهارم ذي الحجه، نبي مكرم (ص) در ميان صحابه حاضر شد و دستور داد از احرام خارج شويم و حتي فرمود نزديكي با زنانتان اشكالي ندارد. صحابه (با حالت تمسخر) گفتند: 5 روز بيشتر به عرفات نمانده است حال آنكه پيامبر(ص) دستور مي دهد با زنانمان نزديكي كنيم و وارد عرفه شويم در حالي كه از آلت ما مني سرازير است! مردم هم با حالت تمسخر، انگشتشان را به نشانه آلت، تكان دادند. صحيح مسلم، ج4، ص37، ح3002، كتاب الحج، باب بيان وجوه الإحرام

تعبير صحيح بخاري هم اين است:

نَنْطَلِقُ إِلَى مِنًى، وَ ذَكَرُ أَحَدِنَا يَقْطُر

صحيح بخاري، ج2، ص171، ح1677، كتاب الحج، باب 81، تَقْضِي الْحَائِضُ الْمَنَاسِكَ كُلَّهَا إِلاَّ الطَّوَافَ بِالْبَيْتِ - صحيح بخاري، ج2، ص200، ح1813، كتاب العمرة، باب عُمْرَةِ التَّنْعِيمِ.

در روايت ديگر مي‌گويد:

فَيَرُوحُ أَحَدُنَا إِلَى مِنًى وَ ذَكَرُهُ يَقْطُرُ مَنِيًّا صحيح بخاري، ج3، ص114، ح2546

آیا هر آنچه صحابه مي‌گويند صحيح است؟ آیا آنها مثل ستارگان هستند و هدایتگر؟

مگر نه اين است كه پيامبر(ص):

لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة (احزاب/آيه21)

عايشه نقل مي‌كند:

فدخل عليّ و هو غضبان، فقلت: من أغضبك يا رسول اللّه؟ أدخله اللّه النار.

پيامبر(ص) از نحوه ی برخورد صحابه غضبناک شد بر من وارد شد گفتم: چه كسي تو را غضبناك كرده يا رسول الله؟ خداوند او را وارد آتش جهنم كند.

صحيح مسلم، ج4، ص33، كتاب الحج، باب بيان وجوه الإحرام

قرآن میفرماید:

إن الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله في الدنيا و الآخرة و أعد لهم عذابا مهينا (احزاب/آيه57)

و من يعص الله و رسوله و يتعد حدوده يدخله نارا خالدا فيها و له عذاب مهين (نساء/آيه14)

آیا صحابه ی عصیانگر از این آیه مستثنی شدند؟؟؟

اگر آنها مستثنی هم باشند آیا مصداق ستارگان هدایت هستند؟؟؟

اصحابي كالنجوم بأيهم إقتديتم إهتديتم

اعتقاد شما بر این است که كسي كه كوچك ترين اعتراضي به صحابه كند:

فهو كافر، مخلد في النار و جزاءه السيف

ابو زرعه هم در این باب موضع تندی اتخاذ نموده و می گوید:

كسي كه به صحابه جسارت كند، اگر بميرد، نماز ميّت ندارد و بايد جنازه او را در يك گودي پرت كنند و روي او خاك بريزند و نبايد براي او قبري كنده شود.

از طرف عايشه مي‌گويد:

من أغضبك يا رسول اللّه؟ أدخله اللّه النار.

با توجه به اینکه اشاره ی بخاری به جمع صحابه است و اشاره به یک فرد ابدا ندارد آیا عدالت صحابه همچنان آسیب ناپذیر است:

پس ناچاریم به نتيجه گیری شيعه تن دهیم كه صحابه در حق پيامبر(ص) نافرمانی ،سرکشی و خيانت كردند، صحابه اي كه روبروی آن حضرت سخنش را تمسخر مي كنند انتظار داريد بعد از رحلت پيامبر(ص) مطيع فرامين پيامبر(ص) باشند؟

احمد در مسندش مي‌گويد پيامبر(ص) فرمود:

«انظروا ما آمركم به فافعلوا» فردّوا عليه القول فغضب، ثمّ انطلق حتّى دخل على عائشة غضبان، فرأت الغضب في وجهه فقالت: من أغضبك؟ أغضبه اللّه، قال: «و مالى لا أغضب؟ و أنا آمر بالأمر فلا أُتَّبع»

اي مردم! هر دستوري كه مي دهم، عمل كنيد و تمرّد نكنيد. صحابه، سخن پيامبر(ص) را به او برگرداندند (قبول نكردند). پيامبر(ص) غضبناك شد و داخل خانه عايشه شد و عايشه غضب را در سيماي حضرت مشاهده كرد و گفت: اي رسول خدا! چه كسي تو را غضبناك كرده، خداوند بر او غضب كند. پيامبر(ص) فرمود: چرا غضبناك و ناراحت نشوم! در حالي كه دستور مي دهم و مردم به حرف من گوش نمي دهند و تبعيت نمي كنند؟؟؟

مسند أحمد، ج4، ص286 - كنز العمّال، ج5، ص275- تذكرة الحفّاظ للذهبي، ج1، ص116

آیا این صحابه با خوی جاهلی و متمرّد بعد از رحلت نبي مكرم (ص) سخن او را در مسئله وصايت و خلافت و امامت جامعه می پذيرند؟

زهی خیال باطل

آنان که نسبت هذيان به پیامبرشان دادند.

آیا آنان منكر این آیات شریفه از کلام الله نشدند؟؟؟ آیا آنان به این آیات خدا کافر نشدند؟؟؟ مگر کلام او وحی نیست؟؟؟

و ما آتاكم الرسول فخذوه (حشر/آيه7)

و ما ينطق عن الهوى * إن هو إلا وحي يوحى ( نجم/آيه4-3)

آیا نسبتی(هذیان) به حضرت دادند که کفار و مشرکان هم ندادند؟؟؟

آیا باز هم عادل اند کلهم عدول؟؟؟

صحيح بخاري و صحيح مسلم حدود21 بار این قضیه را ذکر کرده اند:

در صحيح مسلم از ابن عباس آمده:

يَوْمُ الْخَمِيسِ وَ مَا يَوْمُ الْخَمِيسِ. ثُمَّ جَعَلَ تَسِيلُ دُمُوعُهُ حَتَّى رَأَيْتُ عَلَى خَدَّيْهِ كَأَنَّهَا نِظَامُ اللُّؤْلُؤِ. قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم: «ائْتُونِي بِالْكَتِفِ وَ الدَّوَاةِ - أَوِ اللَّوْحِ وَ الدَّوَاةِ - أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا فَقَالُوا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم يَهْجُرُ.

روز پنجشنبه، چه پنجشنبه دردناكي. ابن عباس گريه مي كرد و قطرات اشكش چون دانه هاي مرواريد از گونه هايش سرازير بود و می گفت: پيامبر(ص) فرمود: براي من قلم و دواتي بياورد - يا كاغذ و دوات - تا براي شما چيزي بنويسم كه هرگز گمراه نشويد. صحابه گفتند: پيامبر(ص) هذيان مي‌گويد.

صحيح مسلم، ج5، ص75، ح4124، كتاب الوصية باب ترك الوصية لمن ليس عنده شيء

همچنين در صحيح بخاري اينگونه آمده است:

فَذَهَبُوا يَرُدُّونَ عَلَيْهِ.

صحيح بخاري، ج5، ص137، ح4431، كتاب المغازي، باب مرض النبى و وفاته

در بعضي موارد اینگونه آمده :

و قد اختلفوا و قال بعضهم ائتوا له كتابا و خالف عمر و من معه

خليفه دوم و طرفدارانش، مخالفت كردند (آیا عمر به آیات و ما آتاكم الرسول فخذوه (حشر/آيه7) و ما ينطق عن الهوى * إن هو إلا وحي يوحى ( نجم/آيه4-3) ایمان نداشت؟؟؟)

پيامبر(ص) وقتی اختلافات و نافرمانی آنها دید فرمود:

فاختلفوا و قال: قوموا عني و لا ينبغي عندي التنازع.

از منزل من برويد بيرون

صحيح بخاري، ج1، ص37

پيامبري كه مفتخر به "و إنك لعلى خلق عظيم" (قلم/آيه4) است، جمعيت را از منزلش بيرون كرد.

نووي شارح صحيح مسلم مي‌گويد:

فقد اختلف العلماء في الكتاب الذي هم النبي (صلى الله عليه و سلم) به، فقيل أراد أن ينص على الخلافة في إنسان معين لئلا يقع نزاع و فتن.

علماء، اختلاف كرده اند بر منظور و مراد پيامبر(ص) از نوشتن آن نامه. يكي از اقوال اين است كه پيامبر(ص) مي خواست بر خلافت فردی معين تصريح و نص كند، تا بعد از او، اختلاف و فتنه اي برنخيزد. شرح مسلم للنووي، ج11، ص90

ابن حجر عسقلاني شارح بخاری در كتاب فتح الباري في شرح صحيح البخاري مي‌گويد:

فقيل كان أراد أن يكتب كتابا ينص فيه على الاحكام ليرتفع الاختلاف و قيل بل أراد أن ينص على أسامي الخلفاء بعده حتى لا يقع بينهم الاختلاف.

گفته شده: پيامبر(ص) مي خواست به احكامي تصريح كند تا اختلاف را رفع كند، همچنين گفته شده: بلكه مي خواست اراده كند بر تصريح اسامي جانشينان بعد از خود، تا بين امت خويش اختلاف نيفتد. فتح الباري لإبن حجر عسقلاني، ج1، ص186

يعني همان حديثي كه فرمود:

خلفائي بعدي اثنا عشر

يا:

هذا الدين قائما حتي يلي امرهم اثنا عشر

كه در بخشهای مختلف صحيح بخاري و صحيح مسلم آمده.

عيني در كتاب عمدة القاري في شرح صحيح البخاري، ج2، ص171هم آورده است.

قسطلاني هم در ارشاد الساري في شرح صحيح البخاري ج1، ص207 مي‌گويد:

هدف پيامبر(ص) اين بود که اسامي خلفاء بعد از خودش ، به صراحت بيان كند تا اختلاف و نزاعي پيدا نشود.

ابن ابي الحديد معتزلي سني هم در شرح نهج البلاغه، ج12، ص21 مي‌گويد:

گفتگويي ميان ابن عباس و خليفه دوم رخ داد. خليفه دوم مي‌گويد آن روزي كه شما هم در كنار بستر پيامبر(ص) بودي و او مي خواست نامه اي بنويسد، آيا متوجه شدي كه پيامبر(ص) چه مي خواست بنويسد؟ ابن عباس مي‌گويد: شما بگوييد. خليفه دوم مي‌گويد:

و لقد اراد في مرضه أن يصرح بإسم عليّ فمنعته

پيامبر(ص) در آن روز كه مريض بود، اراده كرد تا بر نام "علي" تصريح كند ولي من مانع شدم.

ابن ابي الحديد معتزلي، سني است کسی که در مقدمه کتابش می گوید:

الحمد لله ... و قدم المفضول على الأفضل شرح نهج البلاغة لإبن أبي الحديد، ج1، ص3

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .