تلاوت سوره مومنون هنگام ولادت حضرت علی(ع)

آیا روایتی که می گوید حضرت علی در کعبه متولد شده و بعد از تولد سوره مومنون را تلاوت کرده است صحیح است؟

گذشته از بحث سندی این روایت توجه به چند نکته ما را به جواب مطلوب خواهد رساند:
1.این روایت را بسیاری از علمای شیعه در کتبشان نقل کرده اند مانند: شیخ طوسی در الامالي ص 706 و 707؛ علامه مجلسی در بحارالأنوار ج : 35 ص : 18؛ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب(ع) ج 2، ص 173؛ و...
2. قرآن در لوح محفوظ وجود داشته است فقط هنوز براي مسلمانان نازل نشده بود. به عبارت دیگر قرآن نازل يك وجود ديگري داشته كه وجود جمعي بوده و نزد خداوند بوده است، همان وجود جمعي كه در شب قدر بر پيامبر به يكباره و به صورت دفعي نازل شد و در طول رسالتش به تدریج نیز نازل گشت. پس قرآن قبل از بعثت هم وجود داشته است بنابراين ممكن است كه به قدرت و اراده الهي آياتي از آن قبل از نزول تدريجي آن ، از زبان وجود نازنيني مانند حضرت علي (ع) نيز جاري شود.
3. اگر کسي بنده خاص خدا باشد ، هيچ منعي ندارد که به اراده و خواست خدا از کودکي عجايبي از او ظاهر شود تا مردم حق جو و حق طلب متوجه شوند که او بنده خاص خداست و به سوي او گرايش پيدا کنند و از هدايت و نور او بهره بگيرند . البته ظهور اين عجايب سبب هدايت انسان هايي مي شود که قلب سالم دارند و آيات الهي را درك مي كنند.
قرآن مي فرمايد: وقتي مريم عذراء قنداقه پسر تازه تولد يافته اش عيسي را در آغوش ، وارد بر بني اسرائيل شد ، آن نامردمان او را به ناپاک دامني متهم کردند . او به امر خدا ، دفاع را به فرزند تازه متولد شده واگذارد و آن فرزند يکي دو روزه به زبان آمد و به سخن فصيح گفت:
اني عبد الله آتاني الکتاب و جعلني نبيا و جعلني مبارکا اينما کنت و اوصاني بالصلوة و الزکوة ما دمت حيا و برا بوالدتي و لم يجعلني جبارا شقيا و السلام علي يوم ولدت و يوم اموت و يوم ابعث حيا (سوره مريم،آيه 30-33)
آيا اين که عيسي در گهواره از پيامبر بودن خود سخن بگويد و تورات را تصديق کند و اعلام کند که حرام هايي از تورات را براي شما حلال خواهم کرد و...(سوره آل عمران،آيه 46-49) عجيب نبود؟ آيا به اراده و اذن خدا اين عجايب به وقوع نپيوست؟ حال چگونه تلاوت قرآن از زبان حضرت علی محال باشد؟
4.به استناد روایات موثق و صحیح، امیرالمومنین علی علیه السلام بر همه انبیاء افضلیت دارد، با این حساب و نیز وقوع مشابه اين اتفاق در مورد حضرت عيسي ، چگونه وقوع آن از جانب امام علي را عجيب و باورنکردني بدانيم؟
5. بر فرض عدم صحت این روایت مهم این است که بدانیم که ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه قطعی است و آنرا تمام علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت قبول دارند که به طور نمونه به برخی از منابع اهل سنت در این زمینه اشاره می شود:
1 . حاكم نيشابوري مي نويسد:
«روايات متواترى وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است».( نيشابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ) ، المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ، ص 550 ، تحقيق : مصطفى عبدالقادر عطا ، ناشر : دارالكتب العلميه - بيروت ، الطبعه: الأولى، 1411هـ - 1990م)
2 . شاه ولي الله دهلوي مي نويسد :
«و از مناقب وي رضي الله عنه كه در حين ولادت او ظاهر شد يكي آن است كه در جوف كعبه معظمه تولد يافت» .( دهلوي ، شاه ولى الله مشهور به محدث هند (متوفاي 1180هـ) ، إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء ، ج 4 ، باب : اما مآثر اميرالمؤمنين وامام اشجعين اسد الله الغالب علي بن ابي طالب رضي الله عنه ، تصحيح و مراجعه: سيد جمال الدين هروى)
3 . سبط ابن جوزي مي نويسد :
«روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي‌كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ‌ورد» . (سبط بن جوزي حنفي ، شمس الدين أبوالمظفر يوسف بن فرغلي بن عبد الله البغدادي ، تذكره الخواص ، ص 20 ، ناشر : مؤسسة أهل البيت ـ بيروت ، 1401هـ ـ 1981م ).
4 . مسعودي مي نويسد:
«محل تولد علي عليه السلام ، خانه كعبه است». (مسعودي ، أبو الحسن على بن الحسين بن على (متوفاي346هـ) ، مروج الذهب ، ج 1 ، ص 313؛ توجه به اين نکته هم لازم است که در شيعه يا سني بودن مسعودي بين علماء اختلاف است ولي در هر صورت او نيز قائل است که امام علي عليه السلام در کعبه به دنيا آمده است).
5. گنجي شافعي مي نويسد :
«امير مؤمنان عليه السلام شب جمعه سيزده رجب ، سال سوم بعد از واقعه عام الفيل در داخل خانه خدا به دنيا آمد . كسي پيش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين از فضائل اختصاصي آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقامش به او عطا كرده است» . (گنجي الشافعي ، أبي عبد الله محمد بن يوسف بن محمد القرشي ، كفايه‌ الطالب في مناقب علي بن أبي طالب ، ص407 ، الباب السابع في مولده عليه السلام ، ناشر : دار أحياء تراث اهل البيت (ع) ، طهران ، الطبعه الثالثه ، 1404هـ ، 1362 ش) .
6. شبلنجى در نورالابصار از ابن صباغ نيز نقل مى‏كند كه:
حضرت على(ع) در مكه داخل بيت‏الحرام متولد شد و آن گاه مى‏گويد: «وَ لَمْ يُولَد فِى البَيتِ الحَرامِ قَبلَهُ أَحد سِواهُ»( نورالابصار، شبلنجى، ص 85، نشر دارالكتب العلمية، بيروت)
و دهها مورد ديگر.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 5 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .