انتخاب خلیفه توسط مردم

چرا مسلمانان خود نمي توانند خليفه براي خودانتخاب كنند؟

اولا انتخاب خلیفه و امام مانند انتخاب پیامبر به دست مردم نیست بلکه به فرمان خدا صورت می گیرد و خداوند هر کس را که بخواهد و لایق این منصب بداند به پیامبری یا امامت و خلافت انتخاب می کند. پس همانطور که مردم نمی توانند پیامبر را انتخاب کنند نمی توانند امام و خلیفه خدا بر روی زمین را انتخاب کنند و این از اموری است که فقط از سوی خدا باید انجام بپذیرد.
قرآن می فرماید: وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ (بقره/ ۱۲۴)
خداوند به ابراهیم(علیه السلام) فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى‏ رسد!
پس مقام امامت از طرف خداست قرآن می فرماید:«إنى جاعلک» همانا من تو را امام قرار دادم
از دیگر آیاتی که ثابت می کند خلیفه و امام باید از جانب خدا تعیین شوند آیات زیر است: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَليفَةً فِي الْأَرْضِ؛ اى داوود! ما تو را خليفه خود در زمين قرار داديم.(سوره ص، آیه ۲۶). اين آیه هم بیانگر این مطلب است كه حكومت در زمين بايد از طرف خدا نشات گيرد و هر حكومتى از غير از این باشد حكومتى است ظالمانه و غاصبانه، يا اينکه حضرت موسي (عليه السلام) از خداوند تقاضا مي کند: وَ اجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي*هَارُونَ أَخِي؛ پروردگارا وزيرى از خاندانم براى من قرار ده.برادرم هارون را!؟(طه، آیه ۳۰-۳۱)
دراین آیه حضرت موسى از خداوند درخواست مى کند تا برادرش هارون را وصى او قرار دهد و خداوند نيز خواسته او را اجابت مى‌کند، اين جمله یعنی این که وصايت و وزارت انبياء، امرى است الهى که با نصب خداوند امکان پذیر است .
ثانیا بر فرض که مردم می توانستند خلیفه را انتخاب کنند، ولی آیا در انتخاب و تعیین خلفای ثلاثه به خلافت ، اصلا مردم دخالتی داشته اند؟
با نگاهی به تاریخ معلوم می‌شود که هیچ اجماعی در تعیین خلفای سه گانه در کار نبوده است و مردم در انتخاب خلفای سه گانه هیچ نقشی نداشته اند. در کتب اهل سنت آمده است که: چنين نيست كه همه مردم راضى به امامت ابوبكر بودند، بلكه امامت او در حقيقت بعد از اختلاف بين مهاجرين و انصار و القاى كشمكش بين انصار اوس و خزرج، و تنها با بيعت عمر در سقيفه آغاز شد(صحیح بخاری ۶/۲۵۰۵)قرطبي از بزرگترين مفسران اهل سنت تصريح کرده است که عمر به تنهايي ابوبکر را انتخاب کرد و هيچ اجماعي در کار نبوده است(تفسير القرطبي ج ۱ ص ۲۶۹) عمر نیز به انتخاب اختصاصی و از پیش تعیین شده ابوبکر به خلافت رسید و در این امر هیچ یک از مردم سهیم نبودند. چنانچه نقل شده وقتی ابوبکر نامه خلافت را به عمر داد. وی هنگام بیرون آمدن از خانه ابوبکر با امیرالمومنین علی علیه السلام برخورد کرد، آنحضرت به عمر گفت: ابو حفص، در آن چه چيزى نوشته شده است؟ عمر گفت: نمى‏دانم، ولى من اولين كسى هستم كه شنيدم و اطاعت كردم.
امام در جواب عمر فرمود: به خدا سوگند، من مى‏دانم كه چه نوشته است؟ بار اول تو او را امارت و حكومت دادى و اين بار او تو را به خلافت رساند(رک: امامت‏ وسياست/ترجمه،ص:38). ماجرای خلافت عثمان نیز همینگونه بود و وی با طرحی از پیش تعیین شده در شورایی که فقط شش نفر در آن حضور داشتند به خلافت رسید.

گردآوری و پاسخ:
سید محمد مهدی حسین پور
مدیریت سایت پرسمان دانشجویی وهابیت

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
3 + 4 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .